48 38 14 88 post@dingruppen.no

Sluttattest? Alt du må vite! 

Med en sluttattest har du dokumentasjon på utførte arbeidsoppgaver på tidligere arbeidsplass. Attesten kan også si noe om hvordan du har utført oppgavene dine, og verdien du har tilført bedriften. Dette er gull verdt når du skal søke ny jobb!  

Her ser vi nærmere på hva sluttattester inneholder, samt annen nyttig info. 

Hva er en sluttattest? 

En sluttattest er en skriftlig attest til en arbeidstaker som fratrer en stilling, og utarbeides av arbeidsgiver. Attesten skal ifølge Arbeidstilsynet inneholde informasjon om følgende: 

  • Arbeidstakers navn og fødselsdato 
  • Arbeidsoppgaver 
  • Varigheten på arbeidsforholdet

Dette er altså minstekravet for opplysninger som skal inkluderes. Med det sagt, vil en sluttattest i mange tilfeller være mer utfyllende. Den kan blant annet si noe om måten du har utført arbeidsoppgavene dine på, og anbefalinger fra tidligere arbeidsgiver.  

Les også: Hvordan skrive attest? 

Eksempel på god sluttattest 

En god sluttattest er en attest som stiller deg som arbeidstaker i godt lys. Det betyr for eksempel at attesten formidler at du har behersket arbeidsoppgavene dine på en god måte, eller at du er engasjert og effektiv.  

Beskrivelsen din tidligere arbeidsgiver gir av deg, kan potensielt ha betydning når du skal søke ny jobb et annet sted. Har du fått en god sluttattest, vil dette ofte spille positivt inn i jobbsøkingsprosessen. 

Kan man få en dårlig attest fra arbeidsgiver? 

Det er uvanlig at man får en dårlig sluttattest der arbeidsgiver bevisst setter deg som arbeidstaker i et dårlig lys. Samtidig kan dette skje, og det er ingen regler eller lover som forhindrer arbeidsgiver i å beskrive arbeidsforholdet som ønsket.  

En sluttattest som er lite utfyllende kan også oppfattes som «dårlig» av arbeidstaker. Står det for eksempel bare navn, fødselsdato, når du jobbet der og hvilke arbeidsoppgaver du hadde, savner du kanskje litt mer skryt for innsatsen.  

I så fall kan du be arbeidsgiver om en mer utfyllende sluttattest. Som regel vil ikke dette være noe problem. 

Kan man be om attest mange år etter man sluttet? 

Ja, det er fullt mulig å kontakte tidligere arbeidsgivere og be om sluttattester. Husk imidlertid på at det ikke nødvendigvis er samme daglige leder i dag som det var da du jobbet der. I så fall vil ikke vedkommende ha like god kjennskap til din innsats og utførelse av arbeidsoppgaver.  

Det beste er nok å be om sluttattest idet du slutter på arbeidsplassen. I mange tilfeller vil du imidlertid få dette uten å måtte spørre. 

Kan arbeidsgiver nekte meg attest? 

Nei. Ifølge Arbeidstilsynet har arbeidstakere krav på å få en sluttattest av arbeidsgiver så fremt de fratrer i tråd med lovlig oppsigelse. Du har rett på attest enten du sier opp jobben frivillig eller blir «sparket».   

Dersom arbeidsgiver ikke gir deg attest frivillig, har du arbeidsmiljøloven og Arbeidstilsynet i ryggen. 

Trenger du hjelp med å søke ny jobb? 

Sluttattest eller ei – når du skal søke ny jobb trenger du en god jobbsøknad. Denne bør skreddersys stillingen du søker på, og det er viktig å få frem hvorfor du er den riktige personen å ansette. Har du en god sluttattest, kan du gjerne ha denne som vedlegg til søknad og CV.  

Er du usikker på hvordan du skriver en god CV og/eller søknad? I så fall hjelper Din CV-hjelp deg gjennom prosessen! Vi skriver gjerne begge deler for deg.