48 38 14 88 post@dingruppen.no

Send søknad i PDF

Vi lever i en verden som stadig endrer seg. Dette har også hatt konsekvenser for hvordan man sender søknaden til en potensiell arbeidsgiver. Før var man nødt til å sende søknadsmaterialet i posten, så ble det vanlig med personlig oppmøte og nå sender man det elektronisk på e-post eller jobbsøkerportaler.

Det å sende en søknad har aldri vært enklere, men samtidig aldri så vanskelig. Før var det bare å skrive ut søknaden og CV-en på papir, la blekke tørket, brette papirene, legge de i en konvolutt og dra på postkontoret og sende det. Men slik fungerer det ikke lenger.

Arbeidsgivere har forskjellige preferanser. Noen ønsker at søkerne skal møte opp personlig, mens andre foretrekker å få søknaden tilsendt på e-post. I forbindelse med sistnevnte er det særlig én ting som er viktig, og det er at søknader sendt på e-post skal sendes i PDF.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvorfor det er viktig at man sender søknad i PDF. Det er en prosess som må læres, men det er lett som en lek når man først har lært hvordan man gjør det. Nedenfor vil vi også forklare deg hvordan dette gjøres!

En mann som sitter med datamaskinen på fanget

Søknad skal sendes i PDF

De fleste søknader skrives i et skriveprogram som folk har lastet ned på datamaskinen sin. Det finnes mange forskjellige skriveprogrammer, for eksempel Microsoft Word og Open Office. Begge disse skriveprogrammene er svært populære, men det viktigste er at du bruker et skriveprogram du er fortrolig med.

Uansett hvilket skriveprogram du bruker, er det viktig å huske at selve søknaden skal sendes til arbeidsgiver i PDF. Microsoft Word bruker .docx format og Open Office bruker ODF format. PDF er en forkortelse for Portable Document Format. Det er altså et annet format, som både .docx og ODF kan konverteres til.

Forstørrelsesglass

Hvorfor sende søknad i PDF?

All snakkingen om at en søknad skal sendes i PDF kan oppfattes som et evigvarende mas. Det er det kanskje også, for hvis man skal være helt ærlig, så er det ingen krise om man slumper til å sende arbeidsgiver søknaden som for eksempel .docx. Men prøv for all del å huske å konvertere .docx til PDF.

.docx og andre formater bør konverteres til PDF etter at søknaden er ferdig skrevet. Dette er også like aktuelt i forbindelse med CV-en din.

Årsaken til at mange foretrekker PDF er at man kan være sikker på at søknadsmaterialet ditt er deformert. Dette kan skje hvis du sender søknad og CV i formater som .docx eller ODF, for man vet aldri hvilket utgangspunkt arbeidsgivers datamaskin. Ved å konvertere til PDF, så fjerner du denne risikoen fullstendig.   

Personer som lager sjekkliste

Slik konverterer du .docx til PDF

Hvis du aldri har konvertert .docx (eller et lignende format) til PDF, så kan det se ut som at det er litt vanskelig. Men det er egentlig ikke det. Slik konverterer du .docx til PDF:

  1. Skriv søknaden din.
  2. Trykk på Fil (du finner dette i verktøylinjen).
  3. Bla deg nedover til du finner Lagre som, og trykk på det).
  4. Gi en tittel til dokumentet ditt.
  5. Trykk på Filformat, og det vil dukke opp en rullemeny med en oversikt over tilgjengelig filformater.
  6. Velg PDF (du finner dette under Eksportformater).
  7. Trykk Lagre.
  8. Velg hvor du ønsker å lagre dokumentet ditt.
  9. Gjenta prosessen en gang til når du har laget CV-en din.

Selv om det kan virke overveldende til å begynne med, så vil dette være noe av det enkleste i verden når du har gjort det et par ganger. Da vil det sitte i både hodet og i fingrene!