48 38 14 88 post@dingruppen.no

Referanser i jobbsøknad? 

Vurderer du å oppgi referanser i en jobbsøknad? I så fall lurer du kanskje på hvordan dette gjøres, og hvor mange referanser du bør liste opp. Det som er sikkert, er at referansene dine kan være gull verdt i jobbsøkingsprosessen.  

Her er vår guide! 

Bør du oppgi referanser i jobbsøknad eller CV? 

Selv om det i teorien er mulig å oppgi referanser i en jobbsøknad, er det nok mest vanlig å nevne dem i CV-en. Søknaden din bør helst ikke være så lang, og derfor kan det være lurt å bruke ordene du har til rådighet på andre ting enn referanser.  

Dersom du velger å nevne referanser i CV-en, er det vanlig å plassere disse et stykke ned i dokumentet.  

Referanser som oppgis ved forespørsel 

Enten du velger å oppgi referanser i jobbsøknad eller CV, er det viktig å tenke over at teksten skal holdes kort. Det å liste opp kontaktinformasjon til en haug med referanser kan ta unødvendig mye plass. Av den grunn velger mange å si at referanser oppgis på forespørsel. 

Ved å gjøre dette, viser man at man er villig til å dele referansenes kontaktinfo med arbeidsgiver dersom man skulle være aktuell for stillingen. Man kan også unngå at referansene blir kontaktet av svært mange potensielle arbeidsgivere. 

Hvem er gode referanser? 

Mange er usikre på hvem de kan oppgi som referanser, og hva som regnes som de «beste» referansene. Kort fortalt bør du nevne referanser av nyere dato (dersom dette er mulig). I tillegg til dette bør referansene ha god kjennskap til deg og måten du jobbet på.  

Om du ikke har noen arbeidserfaring enda, kan du kanskje oppgi en studieveileder eller noen fra en praksisplass som referanser. Bare sørg for å avklare dette med referansene på forhånd! Ellers er dette noen eksempler på gode referanser å vise til:  

  • Arbeidsgiver (leder) 
  • Kolleger 
  • Personalansvarlige 

Hvor mange referanser bør man ha? 

Noen har kanskje 20 referanser å vise til, mens andre ikke har mer enn et par. Når det kommer til referanser, er imidlertid kvalitet viktigere enn kvantitet. I de fleste tilfeller holder det å oppgi 2–5 referanser.  

Sørg gjerne for at minst én av referansene du viser til er en daglig leder / arbeidsgiver. Velg gjerne nærmeste leder, altså personen som har best kjennskap til deg og måten du jobbet på. 

Når ringer arbeidsgiver referanser? 

Din potensielt nye arbeidsgiver ringer vanligvis referanser i etterkant av et eventuelt jobbintervju. Det er med andre ord vanlig at dette skjer et stykke ut i rekrutteringsprosessen.   

Dersom referansene kontaktes, er dette altså vanligvis et godt tegn! Det betyr som regel at du er en aktuell kandidat for stillingen.  

Les også: Hva spør de om på jobbintervju? 

Få hjelp med din søknad og CV 

Enten du ønsker å vise til referanser i jobbsøknad eller CV, er det viktig å sørge for at helheten blir best mulig. Mange synes det er vanskelig å skrive gode søknader og CV-er, og at det er tidkrevende å tilpasse teksten til hver enkelt arbeidsgiver. Men det finnes hjelp å få! 

Din CV-hjelp tar utgangspunkt i din kompetanse og erfaring, samt stillingsutlysningen, og skreddersyr en CV/søknad basert på dette!