Overskriften i en jobbsøknad
En jobbsøknad er en tekst de fleste vil måtte skrive i løpet av livet sitt. Det kan allikevel raskt bli en utfordrende oppgave da det er mange ting å tenke over. En god overskrift legger grunnlaget for resten av søknaden. La oss se nærmere på hvordan du oppnår dette.
En jobbsøknad er en tekst som skrives i forbindelse med jobbsøking. Den inneholder ofte både et søknadsbrev og en CV. Om du har skrevet søknader før, så er det nok ikke første gangen du får høre hvor viktig detaljene er i en jobbsøknad. Eller hva med hvor viktig det er å skille seg ut? Her kan man bruke overskriften!
I denne artikkelen skal vi se nærmere på overskriften i søknadsskriving. Hvordan kan du bruke overskriften til din fordel? Hvorfor er det viktig med en god overskrift? Vi vil også snakke litt om hva som utgjør en god søknad generelt.
Derfor er overskriften viktig
Overskriften er inngangen til en tekst. I norsk timen har du kanskje blitt fortalt at overskriften kan avgjøre om teksten din blir lest eller oversett? I jobbsøkingssammenheng kan overskriften være med på å skape oppmerksomhet og nysgjerrighet rundt søknaden din, på samme tid som den er informativ.
Et vanlig utsagn er at man ikke skal sende samme søknad til ulike bedrifter. Dette kan også gjelde overskriften. Hensikten med en jobbsøknad er å gjøre et godt førsteinntrykk. En kopi paste søknad gir sjeldent et godt inntrykk. Jo bedre førsteinntrykk din potensielle arbeidsgiver får av deg, jo større sannsynlighet er det for at du blir kalt inn til intervju. Førsteinntrykket starter ved overskriften!
Du har nok også hørt at jobbsøknader skal være korte, informative og markedsføre dine fordeler. I en god søknad får din potensielle arbeidsgiver svar på hvorfor nettopp du er den rette for jobben. Men når man skal skrive en kort tekst, er det enda viktigere å bruke alt i den teksten til sin fordel. En overskrift kan dermed bli en viktig del, ikke bare noe som du måtte ha med.
Hva er en god overskrift?
For å besvare dette, kan vi begynne med å se på definisjonen av en overskrift. En overskrift kan være en tittel, med andre ord bare det som står øverst på en side. Men i jobbsammenheng vil vi gjerne sikte oss mot definisjon nummer 2, nemlig at en overskrift skal gi en ide av innholdet i teksten som følger.
Overskriften kan holdes enkel, slik som ”Søknad på jobb som (navnet på stillingen)”. En slik overskrift er god da den er informativ, men den vil ikke skille seg ut fra andre.
Det er lov å bli kreativ i overskriften, så lenge den fremdeles er informativ. Du kan for eksempel skrive ”Håper å bli deres nye eiendomsmegler” eller lignende. En overskrift som forteller noe om deg selv, og samtidig peker på den aktuelle stillingen er enda bedre:” Motivert og faglig sterk (din tittel) søker på stillingen som ….”. Bare husk å holde deg til sannheten!
Hva er en god søknad?
Når du skriver en jobbsøknad er både struktur og innhold viktig. En god søknad kan se svært forskjellig ut, men inneholder stort sett:
- Dine personopplysninger
- Overskrift
- En god innledning
- Hva som er fordelene med å ansette deg
- Motivasjonen din til å søke
- Dine kvalifikasjoner
- En god avslutning
Et tips til å skrive en god søknadstekst er å være oppmerksom på grammatikk og setningsoppbygging. Prøv å skrive i samme tone som de gjør i utlysningen. Vær detaljorientert og prøv å få alle elementene i jobbsøknaden din til å tale din sak.
Motta hjelp til å skrive din jobbsøknad
Når du skriver jobbsøknad er det viktig å være opptatt av detaljer. Under skriveprosessen er det lett å tenke mer på hva man skrive i hoveddelen enn detaljer som overskriften. Men denne spiller en betydelig rolle i det store bildet.
Hvis du som mange andre synes det er vanskelig å skrive en god søknad, er det mulig å få hjelp til det. I Din CV-Hjelp har vi god erfaring med å skrive søknader og CVer som skinner hele veien gjennom.
Ta kontakt med oss i dag for å komme et skritt nærmere å lande jobben du ønsker!