Nøkkelkompetanse
Bevissthet rundt egen nøkkelkompetanse er viktig i jobbsøkingssammenheng. Ved å formidle hvilke ferdigheter, erfaringer og styrker du kan tilby, vil arbeidsgiver enklere kunne se hvorvidt du er riktig kandidat for jobben.
Her forklarer vi deg hva som menes med nøkkelkompetanse, og hvordan du presenterer disse kvalifikasjonene!
Hva er nøkkelkompetanse? En definisjon!
Nøkkelkompetanse eller -kvalifikasjoner viser til kunnskap, styrker, erfaringer eller ferdigheter du besitter som vektlegges av en potensiell arbeidsgiver. Det er kort fortalt en oversikt over kvalifikasjoner du kan tilby arbeidsplassen.
Ved å vise til relevante nøkkelkvalifikasjoner når du søker jobb, kan du synliggjøre deg selv som en aktuell kandidat for stillingen.
Eksempler på nøkkelkvalifikasjoner
Det finnes mange eksempler på nøkkelkvalifikasjoner, da begrepet kan omfatte så mangt. Her er noen eksempler:
- Utdanning, fagbrev eller kurs
- «Master i bioteknologi»
- Erfaring
- «Fem års erfaring fra miljøinstitusjon»
- Kjernekompetanse
- «Statistisk inferens og sannsynlighetsregning»
- Ulike verktøy, dataprogrammer eller arbeidsmetoder du bruker
- «Microsoft Office»
- Personlige egenskaper
- «Grundig, nysgjerrig og sosial»
Når du skal skrive ned din nøkkelkompetanse, kan du gjerne inkludere informasjon fra alle disse kategoriene. På den måten gir du en bred fremstilling av hva du kan tilføre bedriften du søker jobb hos.
Hvordan presentere din nøkkelkompetanse?
Den som rekrutterer bruker ofte få sekunder på å vurdere hvorvidt en kandidat er egnet for stillingen eller ikke. Derfor bør du fokusere på å formidle nøkkelkompetansen din på en god, oversiktlig og lett tilgjengelig måte i CV-en.
Det vanligste er å presentere nøkkelkompetanse i en liste på 5–6 punkt under personalia og kontaktinfo. Her kan du gjerne gå rett på sak, og presentere kompetansen i stikkordsform. Du sparer mye plass ved å droppe «jeg er/har…». Eventuelt kan du presentere nøkkelkompetanse i et eget avsnitt.
Oppdater dine nøkkelkvalifikasjoner i CV
Vi anbefaler deg å skreddersy informasjon om nøkkelkompetanse for hver eneste jobb du søker på. Husk at ulike arbeidsgivere kan se etter vidt forskjellige egenskaper og ferdigheter. Få frem de egenskapene du har som er mest relevante for den spesifikke stillingen!
Det å oppdatere CV-en sin hyppig kan by på en del ekstraarbeid, men vil være verdt innsatsen i lengden. Merk deg at også søknaden du skriver bør være unik og tilpasset hver enkelt stilling.
En generell og masseutsendt jobbsøknad slår neppe bra an! Disse søknadene kan tvert imot fortelle arbeidsgiver at du ikke har satt deg godt nok inn i stillingsbeskrivelsen. Vis at du vet hva du søker på, og få frem hvorfor du bør få jobben.
Få hjelp med å fremheve din relevante kompetanse
Er du i gang med å søke jobb, men sliter med å formidle din nøkkelkompetanse? I så fall er det lurt å lese nøye gjennom stillingsutlysningen, og finne ut hva arbeidsgiver faktisk ser etter. Om du fortsatt sliter, finnes det heldigvis hjelp å få.
Din CV-hjelp har hjulpet mange jobbsøkere, blant annet med skriving av CV og søknad. Vi kan finpusse hele CV-en din, eller fokusere på punkter som nøkkelkompetanse. Fortell oss hva du ønsker å perfeksjonere, og la oss ta oss av formuleringene.
Fremhev den relevante kompetansen din på best mulig måte!