Hvordan oppgi referanser på CV?
En god CV kan gjøre veien til drømmejobben lettere! En CV har begrenset plass og derfor er det viktig å bruke plassen til sin fordel. Så hva gjør man da med referanser?
Gode referanser kan være veldig verdifullt for en arbeidsgiver i en ansettelsesprosess. Det åpner opp en mulighet for å snakke med noen andre som kjenner deg i arbeidssammenheng. Hvis de var fornøyde med jobben du gjennomførte og går gode for deg, kan det gi arbeidsgiver nok trygghet til å ønske å ansette nettopp deg.
Selv om referanser kan være en stor bidragsgivende faktor i ansettelsesprosessen vil det ikke nødvendigvis si at det burde inkluderes på CV-en din. I denne artikkelen vil vi gjennomgå når du burde oppgi referanser og når du burde la være. Vi vil også snakke om antall og utvelgelse av referanser, samt hvordan det skal føres opp.

Når burde du droppe referansene på CV-en?
Selv om referanser tradisjonelt sett har blitt inkludert på CV-er, er det sjeldent nødvendig å oppgi dem. En CV skal som hovedregel ikke være lenger enn en til to sider. Etter å kanskje ha inkludert tidligere arbeidserfaring, utdanning, ferdigheter, fritidsinteresser og så videre, er det ikke sikkert at du har så mye plass igjen. Da vil det sjeldent være verdt å bytte ut noe med referanser.
Du burde unngå å oppgi referanser dersom stillingsannonsen du søker på ikke ber spesifikt om det. For å vurdere hva du burde gjøre, kan du også se på nettverket ditt og din egen posisjon innen feltet du søker jobb i. Hvis du er ny i feltet eller har for få referanser, er det sjeldent lurt å rette søkelyset mot dette. Du bør heller aldri oppgi referanser uten å ha fått samtykke fra referansene dine først.
Det er sjeldent lønnsomt å bruke opp dyrebar plass på CV-en din om du kan henvise til referansene dine på andre måter. Du kan for eksempel heller velge å inkludere referanser i følgebrevet, en e-post eller et separat dokument. Men overnevnt informasjon gjelder fremdeles her også.

Når burde du føre opp referanser på en CV?
Til tross for overnevnte, finnes det et par situasjoner der du burde inkludere referanser. Den mest åpenbare er når stillingsannonsen ber spesifikt om referanser. Men det finnes et par ting til.
Veldig mye av vurderingen handler om nettverket ditt. Hvis du har et sterkt nettverk bør du vurdere å tydeliggjøre dette slik at din potensielle arbeidsgiver kan se det. Kjenner du for eksempel en kjent person innen feltet du sikter deg mot kan dette være verdifullt. Hvis fagområdet er avhengig av referanser kan det også være fordelaktig. Å ha et godt nettverk kan vise din evne til å knytte kontakter eller hente inn kunder.
En siste grunn til å oppgi referanser kan være om du har blitt anbefalt direkte til arbeidsgiveren. Da kan det være greit å oppgi navnet til vedkommende. Det kan allikevel like lett og potensielt bedre inkluderes i et følgebrev dersom du skal skrive dette.

Hvordan velge referanser?
Dersom stillingsbeskrivelsen ber om det eller du har bestemt deg for å inkludere referanser på CV-en din, har du nok noen spørsmål. Hvor mange referanser bør du inkludere? Og hvem kan være referanser?
Hvis det står oppgitt i stillingsbeskrivelsen hvor mange referanser du skal oppgi, burde du prøve å sikte deg mot det antallet. Dersom det ikke står oppgitt, kan 2-3 være et fint antall. Det er derimot viktig å ikke lyve på seg referanser! Så har du ikke nok referanser, hver ærlig om dette. Familie og venner er heller ikke sterke referanser da det ikke ser profesjonelt ut. De ideelle referansene er derfor personer du har møtt i jobbsammenheng eller lignende. Har man ikke vært i arbeid kan en lærer være et fint valg.
Uansett hvem man fører opp som referanse må man spørre om tillatelse. Dette er viktig da det både er høflig, men også fordelaktig for din egen del. Hvis din referanse er forberedt på å bli kontaktet, samt vet hvilken jobb det gjelder, kan de få tid til å forberede seg. Hvis de gir din potensielle arbeidsgiver et godt inntrykk av deg øker det dine sjanser for å få jobben!

Oppsett av referanser
Så nå som du har funnet ut hvem du skal føre opp som referanser, er neste steg å sette det opp på en korrekt og profesjonell måte. Tradisjonelt sett har referanse delen blitt plassert nederst på CV-en. Da skal både navn og kontaktinformasjon inkluderes.
Ofte kan det passe seg bedre å inkludere referansene dine i følgebrevet i stedet for på CV-en. Hvis stillingsbeskrivelsen spør spesifikt om referanser og det er anledning for det, kan du inkludere referansene i et separat dokument. Pass bare på at dette dokumentet holder samme profesjonelle standard som selve CV-en din.
Har du derimot bestemt deg for å ikke føre opp referanser på CV-en din? Da bør du unngå å skrive frasen: ” Referanser kan oppgis ved forespørsel”. En potensiell arbeidsgiver vet at dette kan forespørres, så unngå å kaste bort plassen din på dette.

Motta CV-hjelp
Synes du det er vanskelig å utarbeide en profesjonell CV med eller uten referanser?Det er du ikke alene om. Dersom du er usikker på hvordan du skal gjøre det eller trenger litt hjelp, kan vi i Din CV-hjelp hjelpe deg!
Vi kan hjelpe deg med både CV og jobbsøknad. Da kan du legge bort bekymringene rundt både referanser og de andre elementene som må inn. Bestill i dag og motta hjelpen du trenger for å komme et skritt nærmere din drømmejobb!