48 38 14 88 post@dingruppen.no

Hvordan bruke LinkedIn?

Bygging av nettverk, på nettsteder som LinkedIn har blitt en av de enkleste og mest effektive måtene å skape omdømme for sin bedrift, eller generere interesse i deg som eventuell arbeidstaker. LinkedIn fungerer litt som et SoMe for profesjonelle arbeidsforhold.

På LinkedIn profilen sin kan man liste opp informasjon om deg selv som arbeidstaker eller også arbeidsgiver, på en enkel og profesjonell måte. Du kan vise at du leter etter jobb, ha jobberfaring dokumentert og tilknyttet firmaprofiler som allerede er til stede på plattformen.

LinkedIn brukes litt som de andre profil og tidslinje baserte sosiale mediene, og etter man har opprettet profil og satt den opp slik som man ønsker å fremstå, knytter man kontakt med folk eller firmaer, og får opp innhold delt i tidslinjeform, slik som på andre SoMe plattformer.

Du kan også besøke andres profiler og spørre om å knytte kontakt med dem. Dette er en god måte å opprette profesjonell kontakt med noen for å kommunisere, enten med noen man ønsker å jobbe med, eller allerede jobber med. De kan da se all din jobbinformasjon direkte på din side.

Samarbeid om å lage en LinkedIn profil

Hvordan lage profil

Selve opprettelsen av profilen du skal lage er enkel og rett frem. Det er bare å følge stegene og veilederen på nettstedet for opprettelse av brukeren. Du vil få mange valg som du bør tenke gjennom mens du lager profilen, og bestemme deg for hvor mye du vil dele.

Profilen din kan være veldig nøyaktig og inneholde persondata som fødselsdato, hvor du er fra, hvor du arbeider, hvor du har arbeidet, skolegang og mye, mye mer. Du kan også laste opp et bilde av deg selv, som folk kan se når de besøker profilen din. Dette bør være et profesjonelt bilde.

Skriv et sammendrag om hvem du er på profilen din og pass på å skrive riktig. Det gjelder både å unngå skrivefeil og å bruke «buzzwords,» som passer til den typen arbeid man driver med eller ønsker å drive med. Du kan også liste opp kurs, sertifiseringer, studier du har utført og interesser.

En godt utfylt LinkedIn profil vil gi en eventuell arbeidsgiver et veldig godt overblikk over hvem du er som profesjonell person, og kan enkelt finne ut om du passer til deres bedrift og det arbeidet de trenger at blir utført i den stillingen de ønsker å ansette deg i.

Jobbsøker som står oppå en stolpe

CV på din LinkedIn profil

CV-en din er en av tingene du kan laste opp på din LinkedIn profil, for å gjøre det enklere for arbeidsgivere å oppsøke deg. Dette er hjelpsomt om man åpent søker jobb, da mange leter etter folk som allerede er etablerte i bransjer og bedrifter, men også hvis man søker etter spesifikke jobber.

Arbeidsgivere søker ofte opp søkere på jobber på nett. Da gjerne for å se hvordan de er som personer eller få mer konkret informasjon som tidligere arbeidserfaring, interesser, utdanning og gjerne se litt av arbeidet du har utført fra før av. Dette gjør LinkedIn til den perfekte plattformen.

Man kan laste opp CV-en sin som et dokument og ha informasjonen som ellers ville ligget i en CV, tilgjengelig på profilen din, da plattformen er laget for akkurat dette formålet. Når arbeidsgivere da søker deg opp, er dette noe de kan finne og se på. Man kan også referere til profilen i en søknad.

Man kan følge selskapsprofiler og få opp innhold fra dem for å få en følelse av dem, og disse selskapene kan da også se deg, spesielt hvis du kommenterer og liker innlegg og virker engasjert og interessert i bedriften eller bransjen. En CV på profilen gjør det da enkelt for dem å sjekke deg ut

Forretningsperson som skyter fremover mot suksess

Bli synlig på LinkedIn

For å bli synlig på LinkedIn må du skape store nettverk og følge vanlige markedsførings metoder. Man laster opp innhold på profilen sin på LinkedIn, slik som man gjør på andre, mindre profesjonelle SoMe, men de bør være relatert til det man driver med, og god SEO gjør det også synlig her.

Last opp innhold som videoer fra arbeid du har utført, linker til publikasjoner relatert til din bransje, gjerne også hvor du har bidratt eller noen i dine profesjonelle kretser har utført. Dette viser at man ønsker andre vel og at man virkelig er interesserte og ikke bare markedsfører.

Skriv gode innlegg og prøv å finne ut hva de i dine nettverk ønsker å se. Følg gode SEO råd og få treff i søkemotorer slik at du og din bedrift viser opp under søk enten på selve LinkedIn eller gjennom søk på andre plattformer for jobbsøking og i helt vanlige søkemotorer som brukes daglig av nærmest alle.

Synlighet på LinkedIn handler om å treffe målgruppene sine på et privat plan, og deling i nettverk som LinkedIn fører til at man får mange nye kontakter som igjen kan dele ditt innhold til sine følgere og man ender da opp med at flere arbeidsgivere eller samarbeidspartnere oppdager deg.

Noen som inngår en avtale

Få hjelp med å skrive CV

En god CV er veldig viktig i profesjonelle relasjoner. Når man søker jobb og når man prøver å knytte kontakter og bygge ut sitt nettverk, vil man gjerne vite hvem det er man snakker med og vurdere om de kan ha noen nytteverdi i eventuelle stillinger eller prosjekter.

Informasjon man finner på en CV kan også være mer privat og personlig, som interesser og hvem man er som person. Disse tingene er ikke alltid like enkelt å vite hvordan man skal skrive på en profesjonell måte, og det er vanskelig å vite hva man bør legge ved og hva man bare skriver opp.

En ordentlig CV med kurs og sertifiseringer, jobberfaring, interesser og alt sammen, kan være vanskelig for mange å utforme, og en god CV er alltid i forandring. Få hjelp til å skrive en skikkelig god CV, og vær sikker på at du stiller forberedt i dine jobbforhold, enten du søker jobb eller samarbeid!