Attest fra arbeidsgiver
En attest fra arbeidsgiver – altså en sluttattest eller jobbattest – er et dokument som bekrefter at du har jobbet på den aktuelle arbeidsplassen. Dokumentet sier blant annet noe om når du var ansatt, og hvilke arbeidsoppgaver du hadde.
Attesten kan kanskje virke som en formalitet, men kan faktisk komme til god nytte!
Derfor bør du ha en sluttattest fra arbeidsgiver
Den viktigste grunnen til å ha en sluttattest, er at den vil si noe om kompetansen og erfaringen din når du søker ny jobb. Din potensielt nye arbeidsgiver vil gjennom attesten få dokumentasjon på hva du har jobbet med og hvor lenge.
Samtidig kan en attest fra arbeidsgiver si noe om hvordan du jobbet, altså om du var effektiv, en verdifull ressurs på arbeidsplassen eller lignende. Attesten kan derfor fungere nærmest som en referanse.
Hvordan bruke en jobbattest?
Du kan ha en jobbattest liggende, og vise den frem dersom potensielt ny arbeidsgiver spør etter den. Men du kan også være litt mer proaktiv, og legge den ved CV og søknad når du søker jobb.
Har du flere attester fra ulike arbeidsgivere, holder det nok å legge ved den siste eller de mest relevante for stillingen. Hvis ikke kan det kanskje bli litt mange vedlegg!
Hvordan få en attest fra arbeidsgiver?
Jobbattester gis normalt sett i forbindelse med at et arbeidsforhold avsluttes. I de fleste tilfeller får du en attest uten å måtte be om det, men du kan også spørre etter en om du er usikker.
Det er også mulig å be om en attest fra en arbeidsgiver selv om det er flere år siden du jobbet der.
God attest – eksempel
Dersom du er usikker på hvordan en god attest faktisk ser ut, kan det være greit å se på følgende eksempel:
«Navn Etternavn (født XX.XX.XXXX) har jobbet hos firmanavn i X % stilling fra XX.XX.XXXX til og med XX.XX.XXXX.
I sin tid hos firmanavn har Navn hatt ulike arbeidsoppgaver, noe som primært inkluderer arbeidsoppgave1, arbeidsoppgave2 og arbeidsoppgave3. Navn har hele veien vist seg å være en dyktig og positiv arbeidstaker, og er både engasjert, dyktig, effektiv og arbeidsom.
Navn har også vist evnen til å jobbe godt både selvstendig og i team, og har vært en viktig bidragsyter for bedriften.»
Dette er et eksempel på hvordan attesten kan si noe om både hva arbeidstaker har gjort, og hvordan. PS! Attesten skal også inneholde formalia som bedriftens navn, adresse og arbeidsgivers signatur.
Trenger du hjelp med å sikre drømmejobben?
Enten du har attest fra arbeidsgiver eller ikke, er det viktig å også ha en skreddersydd jobbsøknad og CV. Det er de to sistnevnte som er dine viktigste dokumenter i jobbsøkingsprosessen. Er de gode nok, er sjansen stor for et jobbintervju!
Opplever du at søknadene du skriver ikke fører til intervju? Din CV-hjelp har da tjenestene du trenger. Vi hjelper deg med å skreddersy en jobbsøknad og CV som i størst mulig grad arbeidsgivers stillingsutlysning.
Send oss opplysningene dine og en link til utlysningen, og la oss trylle frem den perfekte CV og søknad!